Brainsnacks

Touch er det nye sort – men hvordan påvirker touch brugeroplevelsen

By January 10, 2017 No Comments

Det er næppe nogen hemmelighed at brugen af mobil devices er steget eksplosivt de seneste år og har i dag overhalet den traditionelle desktop/bærbare pc som den mest brugte genstand til at konsummere indhold fra internettet. Det betyder at vi pludselig står over for en helt ny måde at brugerne interagerer med indhold – nemlig touch.

Touch er gang på gang blevet kaldt intuitivt og nemt at lære, men det er nok primært fordi de gode mennesker hos f.eks Apple har brugt enorme ressourcer på at “få det til at virke”. I virkligheden er det jo direkte modstridende med hele menneskets evolution at man pludselig ikke interagerer med en fysisk genstand men derimod skal “røre” ved skærmen, men uden at få de naturlige indtryk som man ville få ved f.eks. når man trykker på tasterne på et tastatur, bevæger musen, drejer på rattet i bilen, osv. osv.

Vi opsamler utrolig mange indtryk med vores hænder som vi måske ikke lige tænker over i det daglige, varme/kulde fra objekter, tekstur, modstand, formgivning – sammenlagt er det med til at fortælle vores hjerner noget om hvordan vi skal interagerer med det. At stegepanden er for varm til at flytte, at ventilen på vandhanen er lukket helt, og s p a ce knappen igen har sat sig fast i tasturet.

De fleste af os har nok prøvet at lave en eller anden form for blindetest hvor man med bind for øjnene, med hænderne skal genkende objekter og konstateret at der er rigtig mange ting vi kan genkende blot ved at røre ved dem.

Mange af disse fornemmelser skal vi lære på ny i den digitale tidsalder for fysisk manipulation oftere og oftere udskiftes med digital interaktion med et element. Med disse kommer der derfor også udfordringer da vores hjerne gennem evolutionen ikke er bygget til dette formål. Vores hjerner har simpelthen ikke en parallel reference at tage fat i når det kommer til touch – for tidligere har der ikke eksisteret arbejdsgange eller bevægelser der svarede til touch, swipe, pinch, zoom og de mange andre “alternative” touch form der dukker op. Og netop dette er en del af kernen af det problem vi står med – Vores hjerne vil gerne have ting fungerer på en bestemt måde, så når jeg f.eks. trykker på lyskontakten der hjemme så ved jeg intuitivt at op betyder slukket og ned betyder tændt – og der er kun en interaktion jeg kan foretage mig. Med touch forsvinder noget af det intuitive for jeg kan ikke længere se interaktionen og skal derfor “gætte” mig til hvad jeg skal gøre.

Hov.. hvem slukkede lyset?

Faktisk fik det mig til at tænke på en lille sjov historie om hvor fastlåste vores hjerner er – Tilbage i 2007 fik jeg bygget hus og var lidt af en firstmover på det intelligente hus, så jeg fik installeret LK’s IHC (Intelligent House Control). Computerstyret kontrol af hele dit hus, programmerbare stikkontakter og jeg skal gi’ dig skal jeg – håbløst forældet i dag, men nok om det. IHC kom også med nogle “smarte” multifunktions kontakter som pludselig gav dig flere funktioner i en kontakt – lysdæmpning ved at holde tænd/sluk nede osv. problemet er bare at her 8 år senere så har hustandens medlemmer selvfølgelig lært at benytte dem og ved hvad hvilke knapper gør – men familie og venner er en helt anden sag. Antallet af gange lyset er blevet slukket i det forkerte rum, tændt et andet og gange jeg smågrinende har kunne studerer nogen som nærmest panisk til sidst trykker på samtlige 4 eller 6 knapper for at finde den rigtige er utallige. Men det viser med alt tydelig hvordan vi forventer noget virker, og hjernen nærmest nedsmelter når det så ikke virker.

Don’t fix it if it aint broken

Touch er i manges øjne blevet det nye sort, men jeg savner lidt en stillingtagen til om det nu også på et given produkt tilføjer merværdi, forbedret brugeroplevelse eller andre fordele. Min gamle oven havde to dreje knapper en til at styre temperatur og en til at styre funktion – det tog ca. 5 sekunder at tænde ovnen på den rette temperatur og funktion. Min nye ovn har ingen knapper overhovedet, men et touchpanel – her skal jeg via et pilesystem først vælge funktion, herefter grader og der er i øvrigt ikke noget der fortæller mig hvilke pile der gør hvad – jeg ved det, men har vi besøg af nogle der skal passe ungerne er jeg nødt til at fortælle dem hvordan ovnen virker. Jovist min nye ovn kan alt muligt andet fordi den har touchdisplay – den gemmer på ovnstyring alt efter hvad man har puttet i ovnen og alt muligt andet – bruger jeg det i det daglige? nej.

Mit gamle gaskomfur kunne jeg stå og jonglerer med fedt og sovs og have de mest fedtede fingre i verden og så stadigvæk betjene mine kogeplader via de nemt tilgængelige drejeknapper. Nu har jeg fået induktion og knapper er erstattet af touch – nemt at rengøre, få funktioner, intutivt, men kræver at jeg har rene og helst tøre hænder for at jeg er helt gode venner med betjeningen.

Simpelt, intuitivt, effektivt

 

Simpelt, intuitivt, knapt så effektivt

Der er masser af denne type eksempler – for nyligt havde jeg muligheden for at prøve B&O’s nye Beoplay A6, en flot og yderst spændende højtaler set med teknoligiske øjne. Her er ingen knapper overhovedet, næh nej du skal simpelthen bare swipe på toppen af højtaleren for at skrue op og ned, eller f.eks. holde på midten for at mute – det er da nemt ikke? joo måske, men igen.. jeg kan lære det ved at bruge den – men kommer der en anden der lige vil ændre på lydstyrken, ja så held og lykke.

Jeg så for nyligt en app-baseret cykelås!? “Så mister du aldrig din nøgle igen” erhm. nej, men så må vi håbe jeg ikke mister min telefon eller løber tør for batteri – hvordan kan det nogensinde blive en forbedret brugeroplevelse af at jeg skal fiske min telefon op ad lommen for at åbne min cykel. “Jamen så kan du også se hvor du har parkeret din cykel via app’en” – Hvis jeg ikke kan huske hvor jeg har parkeret min cykel, har jeg langt større problemer end hvad den lås kan løse.

For mig bliver det gimmick og estitik og brugbarhed – intet nyt i det, men det udstiller udfordringerne ved touch. Jeg skriver udfordringer og ikke ulemper, for faktum er touch er kommet for at blive, så derfor kan vi lige så godt snakke om hvordan vi kan løse disse problemer i stedet for at dvæle ved ulemperne.

Og det kan gå hen og blive endnu mere ekstremt i fremtiden – bare se hvad Google har gang i med f.eks. deres Project Soli.

Med Soli fjerner man pludselig helt interaktionen med et fysisk element og overlader helt interaktionen til brugeren. Prøv igen at forstille dig oldemor Anna skulle interagerer med radioen derhjemme blot ved at lave små mikrobevægelser over et apperat. Soli har mange spændende fremtidsperspektiver og der vil helt sikkert være mange fantastiske implementeringsmuligheder som vil kunne yderst værdifulde brugeroplevelser, men der er udfordringer og læring inden vi når dertil. Og denne type interaktion er jo i virkligheden ikke helt ny, nogle steder har vi jo lært at bruge den i enkelte interaktionsmønste. Automatiske skydedøre, vandhanen på det offentlige toilet osv. men når vi pludselig har at gøre med multiple interaktioner er hvor det bliver svært.

Der er dog heldigvis også projekter som går lidt i en anden retning og kigger på hvordan kan vi skabe fysiske elementer der kan interagerer med de digitale. F.eks. http://palettegear.com eller tag bare stylus pens i diverse udformninger til at interagerer med touch devices.

 

Udfordringer er til for at blive løst

Der er ikke en “Alt-i-en” løsning til problemet med touch, men derimod kræver det at man some user experience designer tænker over netop disse udfordringer vi giver vores hjerne når den skal intergerer med touch. Assisterer brugeren når det ikke er intuitivt, det kan være med textguidance, visuel guidance eller lyd. Med andre ord drejer det sig om at hjælpe brugeren kompenserer for den mangle fysiske kontakt og holde sig til gængse touch bevægelsesmønstre.

Apple har med deres nye devices introduceret “3D touch” hvilket basalt set vel bedst kan beskrives som trykfølsomme skærme – dette kan være et lille skridt på vejen i mod næste generation af touch devices som dels vil være trykfølsomme, men også vil kunne leverer forbedret “Haptic feedback” hvilket vil sige at touch interfacet du interagerer med vil kunne leverer feedback til brugerens hånd i form af vibration, øget friktion, kulde/varme.

Husk hvor vi kommer fra

Så indtil fremtidens touch interfaces når en tilstand hvor de i højere grad kan simulerer virkligheden så vil jeg slutteligt blot komme med 3 gode råd.

1. Husk hvor vi kommer frem – Mennesket er ikke født til touch
2. Undgå at bruge touch interaktion hvor det ikke er 100% intuitivt
3. Brugertest, brugertest, brugertest – inkl. Bedsteforældre testen (hvis de er i målgruppen)

Key UX Guidelines for Tab and touch screen devices 

Improving mobile interfaces with Rich-Touch interactions

common misconceptions about touch

Mouse vs. finger input


Also published on Medium.

Leave a Reply